Projekt:
Meine Visitenkarte
powrót
Alles Klar
1a - Kapitel 1
Cele:
-
kształcenie umiejętności pisania
prostych informacji o sobie
-
rozwijanie umiejętności posługiwania
się mapą
-
ćwiczenie umiejętności stawiania
prostych pytań
-
utrwalenie i automatyzacja umiejętności
tworzenia zdań prostych
-
utrwalenie zwrotów związanych z
przedstawianiem siebie i innych.
Pomoce:
podręcznik,
kartka papieru do sporządzania notatek, długopis, kartka formatu
A4 (najlepiej brystol), czarny pisak, worek, (komputer, drukarka)
Praca:
zespoły
2-osobowe
Proponowany termin wykonania:
2 godziny lekcyjne
1. Przygotowanie projektu
Uczniowie w zespołach dwuosobowych
mają przygotować swoje wizytówki.
Każdy z zespołów otrzymuje
następujące zadanie: Wyobraźcie sobie, że uczestniczycie w kursie
języka niemieckiego w Niemczech. Na pierwszych zajęciach jesteście
poproszeni o przedstawienie się i powiedzenie kilku prostych zdań
o sobie. Przygotujcie wizytówkę z najważniejszymi informacjami o
sobie.
2. Planowanie działań (opis projektu)
-
Uczniowie
tworzą dwuosobowe zespoły. Podziału na zespoły może dokonać
nauczyciel, np. w wyniku losowania, lub mogą to uczynić sami
uczniowie.
-
Uczniowie w
zespołach otrzymują polecenie, aby wybrali kraj, z którego będą
pochodzić. Do wyboru kraju, który będą reprezentować, posłużyć
może uczniom mapka z strony 6 w podręczniku.
-
Uczniowie w
zespołach wypisują w punktach, co powinno znaleźć się na ich
wizytówkach, np. Name, Land, Wohnort, Nationalität,
Muttersprache, Fremdsprache.
-
Uczniowie w
zespołach zastanawiają się nad tym, jak powinna wyglądać ich
wizytówka, czy oprócz danych personalnych można byłoby umieścić
na niej swoje zdjęcie (taką wizytówkę można powiesić później w
klasie). Wizytówkę uczniowie mogą zaprojektować również w domu
lub na lekcji informatyki, a następnie ją wydrukować.
3. Działanie
-
Uczniowie w
zespołach zadają sobie nawzajem pytania, ćwicząc odmianę
czasownika oraz tworzenie zdań pytających: Wie heißt du? /
Wie ist dein Name?, Woher kommst du?, Wo wohnst du?, Was ist
deine Muttersprache?, Welche Fremdsprachen sprichst du?
-
Uczniowie w
zespołach wykonują wcześniej zaprojektowaną wizytówkę.
4. Prezentacja i ocena
Po ukończeniu pracy w zespołach uczniowie
wrzucają wizytówki do jednego wspólnego worka. Następnie każdy
uczeń losuje jedną wizytówkę i na podstawie zawartych na niej
informacji przedstawia wylosowaną osobę. Uczniowie opowiadają o
koleżance/koledze na forum klasy, ćwicząc odmianę czasownika w 3.
osobie liczby pojedynczej, np. Er heißt Rene.
Er kommt aus Paris. Das ist in Frankreich.
Uczniowie dokonują samooceny własnej pracy i
oceny skuteczności współpracy w zespole. Nauczyciel ocenia projekt
na podstawie wcześniej przyjętych kryteriów.
Uwagi:
Powyższe zadanie może być również pracą
domową, podsumowującą materiał gramatyczno-leksykalny rozdziału
pierwszego. Uczniowie przygotowują wizytówkę w domu, a następnie w
klasie przedstawiają się innym uczestnikom kursu, oczywiście jako
kursant/ka nie pochodzący/ca z Polski.
(Źródło -
www.wsipnet.pl/kluby/niemiecki.html)
powrót
Postkarten
Treść zadania:
Napisz pocztówkę do
poznanej w ramach wymiany koleżanki z Niemiec. Uwzględnij następujące
informacje:
-
Czym
podróżujesz?
-
Jak minęłą Ci podróż?
-
Jak
podoba Ci sie miejsce pobytu?
-
Jakie
masz plany na następny dzień?
Wykonane prace:
Klasse II TE, II TH |
|
|
Alicja Sołtyk (kl. II TE) |
|
|
Ewa Olszewska (kl II TH) |
Paulina Kuś (kl II TH) |
|
Sabat Sylwia (kl II TE) |
powrót
Grüße aus Salzburg / Grüße aus Düsseldorf
Klasse II TAK (Gruppe 2/2 und 2/3)
Klasse II TAK |
|
|
Agata Zdyrska (N 2/2) |
|
|
Wioletta Pacholec (N 2/2) |
|
Joanna Chciuk (N 2/3) |
powrót
Online-Kursanmeldung (Anmeldeformular)
Gruppe 12 (Klasse - I TAK, I TA)
Cele:
-
utrwalenie i automatyzacja określeń
ułatwiających zrozumienie i wypełnienie formularza z danymi
osobowymi
-
kształcenie umiejętności stawiania
pytań i udzielania odpowiedzi dotyczących danych osobowych
-
kształcenie umiejętności wyszukiwania w
internecie potrzebnych informacji.
Pomoce: podręcznik, notatnik, długopis, kartka
formatu A4, czarny pisak, pudełko (internet, komputer, drukarka)
Praca: zespoły 2-osobowe
Proponowany termin wykonania: 2 godziny lekcyjne
1. Przygotowanie projektu
Uczniowie w zespołach dwuosobowych mają
przygotować formularz zgłoszeniowy, który będzie znajdował się na
internetowej stronie szkoły językowej.
Każdy z zespołów otrzymuje następujące
zadanie: Wyobraźcie sobie, że otwieracie letnią szkołę języków
obcych, do której pierwsze zapisy odbywają się drogą internetową.
Przygotujcie formularz zgłoszeniowy na jeden z kursów oferowanych
przez waszą szkołę.
2. Planowanie działań (opis projektu)
-
Uczniowie
tworzą dwuosobowe zespoły. Podziału na zespoły może dokonać
nauczyciel, np. w wyniku losowania, lub mogą to uczynić sami
uczniowie.
-
Uczniowie w
zespołach otrzymują polecenie, aby zastanowili się nad tym, jak
powinien wyglądać formularz zgłoszeniowy na kurs języka obcego.
Uczniowie mogą skorzystać z formularza w podręczniku na stronie
13. lub z zasobów internetu, gdzie wyszukują szkoły językowe, do
których zgłoszenia na kurs wypełnia się w internecie. Należy
poprosić ich o zrobienie notatek, bądź najlepiej o wydrukowanie
danego formularza jako przykładu.
-
Uczniowie w
zespołach wypisują w punktach, co powinno znaleźć się w ich
formularzu online; może uzupełnią formularz ze strony 13.
podręcznika dodatkowymi informacjami wyszukanymi w internecie.
-
Uczniowie w
zespołach rozmawiają o wyglądzie formularza. Wygląd formularza
mogą zaprojektować również w domu lub na lekcji informatyki.
3. Działanie
-
Uczniowie w
zespołach prowadzą dialogi, pytając się nawzajem. Jedna z osób
przejmuje rolę reprezentanta szkoły językowej, zapisującej
kursanta, druga odgrywa rolę kursanta.
-
Uczniowie
zadają sobie pytania, ćwicząc pytania przez słówka pytające:
Wie heißt du? / Wie ist dein Name?, Woher kommst du?, Wo wohst
du?, Wie heißt die Straße? Wie ist deine Nationalität?
-
Ponieważ mogą
pojawić się nowe rubryki w formularzu, nauczyciel powinien pomóc
uczniom w wyjaśnianiu nowego słownictwa oraz w tworzeniu nowych
pytań.
-
Uczniowie w
zespołach wypełniają wcześniej zaprojektowany formularz.
4. Prezentacja i ocena
Po ukończeniu pracy w zespołach uczniowie
wkładają zaprojektowane i wypełnione formularze do jednego
pudełka. Następnie każdy dwuosobowy zespół losuje z pudełka jeden
formularz. Uczniowie przejmują role reprezentanta szkoły językowej
oraz kursanta i prowadzą dialogi na forum klasy, ćwicząc zadawanie
pytań i udzielanie na nie odpowiedzi: Wie heißt du? - Ich
heiße René. Woher kommst du? - Ich komme aus Paris. ...
Uczniowie dokonują samooceny własnej pracy i
oceny skuteczności współpracy w zespole. Nauczyciel ocenia projekt
na podstawie wcześniej przyjętych kryteriów.
Uwagi:
Powyższe zadanie może być również pracą
domową, podsumowującą materiał gramatyczno-leksykalny rozdziału
drugiego. Uczniowie przygotowują formularz w domu. Można poprosić
uczniów o zaprojektowanie i wypełnienie formularza za pomocą
komputera. Następnie w klasie przedstawiają się innym uczestnikom
kursu.
Źródło:
www.wsipnet.pl/kluby/niemiecki.htm
powrót
Deutsche Küche (Kochbüchlein)
Gruppe 2/2 (Klasse - II TAK)
Cele:
- utrwalenie i
automatyzacja słownictwa związanego z jedzeniem
- utrwalenie i
automatyzacja umiejętności tworzenia trybu rozkazującego dla 2.
osoby liczby pojedynczej
- kształcenie umiejętności
wyszukiwania w internecie potrzebnych informacji.
Pomoce:
kartki papieru – format A4, kolorowe pisaki, kolorowe czasopisma,
(internet, drukarka)
Praca: zespoły 2-, 3-osobowe
Proponowany termin wykonania: 3 godziny lekcyjne
1. Przygotowanie projektu
Uczniowie w
zespołach dwu-, lub trzyosobowych mają przygotować przepisy na
znane im potrawy wraz z opisem ich przyrządzania
Każdy z zespołów otrzymuje następujące zadanie: Wyobraźcie sobie,
że przygotowujecie dodatek do działu: Kącik kucharski (Kochecke)
jednego z kolorowych niemieckich czasopism. Przygotujcie przepisy
na najciekawsze i najsmaczniejsze dania i opiszcie sposób ich
przyrządzania.
2. Planowanie działań (opis
projektu)
- Uczniowie
tworzą dwu- lub trzyosobowe zespoły. Podziału na zespoły może
dokonać nauczyciel, np. w wyniku losowania, lub mogą to uczynić
sami uczniowie.
- Uczniowie w
zespołach otrzymują polecenie, aby przygotowali przepisy na
wybrane dania i opisali sposób ich przyrządzania.
- Każdy zespół
przygotowuje inne propozycje dań/potraw.
Przykłady zadań dla poszczególnych zespołów:
– Zespoły 1. i 2. przygotowują przystawki – sałatki (Vorspeisen)
– po dwie sałatki
– Zespoły 3. i 4. przygotowują zupy (Suppen) – po dwie
zupy
– Zespół 5 przygotowuje dania główne – potrawy rybne (Hauptgerichte
– Fisch) – dwie potrawy
– Zespoły 6. i 7. przygotowują dania główne – potrawy mięsne (Hauptgerichte
– Fleisch) – po dwie potrawy
– Zespół 8. przygotowuje dania główne – potrawy dla wegetarian (Hauptgerichte
– etwas für Vegetarier) – dwie potrawy
– Zespoły 9. i 10. przygotowują desery (Nachspeisen) –
po dwa desery
- Należy
uzgodnić z uczniami jedną wspólną formę przedstawienia potraw,
aby nie powstał problem ze stworzeniem jednolitej książeczki z
przepisami: Tolle Kochrezepte für jeden Anlass.
Zaproponujmy uczniom format A4, aby można było po zakończeniu
pracy zrobić kopie dla wszystkich uczniów.
- Uczniowie w
zespołach wypisują w punktach, jak powinna być zaprojektowana
strona z przepisem. Można poprosić uczniów o wycięcie z
kolorowych czasopism lub o wydrukowanie z internetu przepisów na
wybrane potrawy.
- Należy
poprosić uczniów, aby sposób przyrządzania potraw przedstawili w
dwóch formach tekstowych: równoważników zdań oraz w formie zdań
rozkazujących dla 2. osoby liczby pojedynczej.
Jeśli uczniowie będą mieli kłopot z wymyśleniem różnych rodzajów
potraw, można odesłać ich do wyszukiwarki
www.google.de. Pod
hasłem: Kochrezepte znajdą mnóstwo różnych przepisów.
Przepisy można znaleźć również pod następującymi adresami:
–
www.kochrezepte.de
–
www.cuisine.at
–
www.chefkoch.de
–
www.aldi-kochrezepte.de
–
www.kochecke.at
3. Działanie
- Uczniowie w
zespołach tworzą przepisy oraz opisują sposób przyrządzania
potraw.
4. Prezentacja i ocena
Po ukończeniu pracy w zespołach
uczniowie wywieszają swoje przepisy na wcześniej wyznaczonym
miejscu w klasie i prezentują je na forum klasy, ćwicząc formę
trybu rozkazującego dla 2. osoby liczby pojedynczej.
Każdy zespół dokonuje samooceny własnej pracy, opowiada, co
przysporzyło mu najwięcej trudności w wymyśleniu/wyszukaniu
potraw. Po zakończeniu prezentacji prac wszyscy uczniowie
wybierają najciekawszy i najsmakowitszy przepis na potrawę.
Nauczyciel ocenia projekt na podstawie wcześniej przyjętych
kryteriów.
Następnie wszystkie pomysły zostają zebrane w jedną książeczkę:
Tolle Kochrezepte für jeden Anlass.
Źródło:
www.wsipnet.pl/kluby/niemiecki.html
powrót
Projekt: Meine liebe
Familie - Familienstammbaum
(Plakat / Web-Seite)
Ales Klar 1a -
Kapitel 4
Cele:
-
utrwalenie
słownictwa z zakresu: Meine Familie
-
kształcenie
umiejętności opowiadania o członkach rodziny
-
rozwijanie
umiejętności informowania o zawodach wykonywanych przez członków
rodziny
-
kształcenie
umiejętności posługiwania się zaimkiem dzierżawczym w
mianowniku.
Pomoce:
według uznania ucznia
Praca:
indywidualna w domu
Proponowany termin wykonania:
2 godziny lekcyjne + 1 tydzień
1. Przygotowanie projektu
Każdy z uczniów otrzymuje następujące
zadanie: Proszę przygotować drzewo genealogiczne swojej rodziny.
2. Planowanie działań (opis projektu)
-
Uczniowie otrzymują polecenie, aby
zastanowili się nad tym, jak można zbudować drzewo genealogiczne
rodziny. Drzewo może być wykonane przy współudziale rodziców, co
może przyczynić się do lepszego poznania własnych przodków.
-
Należy zanotować w punktach, co
chcemy uwzględnić w naszym drzewie genealogicznym, np. imiona,
nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania, zawód. Należy
zwrócić uczniom uwagę na to, że w ich drzewie powinny znaleźć
się te fakty, o których będą w stanie opowiedzieć w języku
niemieckim.
-
Możemy zaproponować uczniom
wykonanie drzewa genealogicznego w formie plakatu lub obrazka do
własnej strony internetowej.
-
Ponieważ uczniowie będą
przedstawiali swoje drzewa na forum klasy, prosimy ich o
przygotowanie tak dużego drzewa, aby zawieszenie, np. na
tablicy, było widoczne z końca klasy, a jeśli będzie to wydruk z
komputera, prosimy uczniów o zrobienie jednej kopii swojego
drzewa na dwie osoby, tak aby wszyscy uczniowie mogli śledzić
prezentację.
3. Prezentacja i ocena
Po
upływie terminu zakończenia pracy (1 tydzień) uczniowie prezentują
swoje projekty na forum klasy. Uczeń dokonuje samooceny własnej
pracy, opowiada, co przysporzyło mu najwięcej trudności. Cała
klasa wybiera najlepsze drzewo genealogiczne wraz z jego
prezentacją. Nauczyciel ocenia projekt na podstawie wcześniej
przyjętych kryteriów.
powrót
|