Opis projektu: Dokumentacja zakładania małej firmy
1. TEMAT: Projekt
dokumentacji zakładania małej firmy.
2. CELE PROJEKTU:
a) poznanie
procedury zakładania małej firmy
b) zgromadzenie
dokumentacji zakładani małej firmy
c) poznanie pracy
i zakresu obowiązków pracowników instytucji publicznoprawnych
d) kształtowanie
umiejętności kluczowych (współpraca w grupie, rozwiązywanie problemów,
komunikacja, prezentacja rezultatów pracy grupy, autoprezentacja)
e) zapoznanie
uczniów klas maturalnych z etapami i procedurą zakładania działalności
gospodarczej
3. CZAS ROZPOCZĘCIA I ZAKOŃCZENIA PROJEKTU:
Ustalono, że
realizacja projektu rozpocznie się 14 stycznia 2002 r. i zakończy 11 marca 2002
r.
4.
ZAKRES
PROJEKTU:
Na lekcjach przedmiotu elementy
rachunkowości uczniowie klasy III liceum agrobiznesu zostali zapoznani z
tematyką objętą ustawą „Prawo działalności gospodarczej”. Poznali kolejne
kroki, jakie musi pokonać osoba fizyczna, która chce prowadzić działalność
gospodarczą. Odbyła się też dyskusja na temat publikacji przywiezionej przez
członków Koła ekonomicznego z Seminarium w WSIiZ w Rzeszowie nt. Rynku pracy.
Największe zainteresowanie wzbudziła publikacja T. Pomianka i A. Rozmusa
„Zawody przyszłości”. Wśród zawodów przyszłości największą dynamiką wyróżnia
się agent biura pomagający w prowadzeniu działalności gospodarczej. Uczeń,
który kończy Liceum Agrobiznesu mógłby wykonywać taki zawód.
W związku z tym, że uczniowie zapoznali
się z tematyką zakładania firmy jedynie od strony prawnej, istnieje potrzeba poznania procedury zbierania
dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Grupa
otrzymuje polecenie zgromadzenia tej dokumentacji. Założono podział grupy na
mniejsze zespoły, z których każdy
symuluje proces zakładania innej działalności
gospodarczej.
Zadaniem grup jest:
1) wybór rodzaju
prowadzonej działalności właściwy z punktu widzenia potrzeb lokalnego rynku
pracy,
2) zgłoszenie i
zarejestrowanie działalności w Urzędzie Gminy
3) uzyskanie
numeru REGON,
4) uzyskanie
numeru NIP,
5) wybór
optymalnej formy opodatkowania,
6) zgłoszenie do
opodatkowania podatkiem dochodowym,
7) zgłoszenie
wyboru/zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT,
8) rejestracja
firmy w ZUS,
9) wyrobienie
pieczątki, zakup druków akcydensowych,
10) zgłoszenie
działalności w innych instytucjach właściwych ze względu na przedmiot
działalności.
Proponuje się następujące źródła
informacji:
Literatura:
1. K. Haski,
„Jak prowadzić poprawnie podatkową księgę przychodów i rozchodów”, Wyd. Sigma.
2. J. Kulicki,
„Podejmowanie działalności gospodarczej na własny rachunek”, Wyd. SeZaM.
3. W. J.
Markowski, „ABC small business^u”, Wyd. Marcus.
4. S.
Stężewski, „Deklaracje podatkowe w rozliczeniach z fiskusem”, Wyd. INFOR.
Akty normatywne:
• Ustawa z 19
listopada 2001 r. - Prawo działalności gospodarczej - Dz. U. Nr 101, poz. 1178
ze zm.
• Ustawa z29
czerwca 1995 r. o statystyce publicznej - Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.
• Ustawa z 29
sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz. U. Nr 137, poz. 928 z późniejszymi
zmianami
• Ustawa z 13
października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników – Dz. U.
nr 142, poz. 702, ze zmianami
• Ustawa z 20
listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów
osiąganych przez osoby fizyczne – Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zmianami
•
Rozporządzenie M. F. z 14 grudnia 1995 r.
w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz. U.
nr 148, poz. 720 z 1995 r.
• Ustawa z 26
lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – os. zm. Dz. U. nr 144,
poz. 930 i 935 ze zmianami (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176)
• Ustawa z
dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym –
Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zmianami.
• Ustawa z 13
października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz. U. Nr 137, poz.
887 ze zm. oraz Ustawa z 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu
zdrowotnym - Dz. U. Nr 28, poz. 153 ze zm.
5.
METODA
OCENIANIA PROJEKTU.
Zespoły
będą oceniane na podstawie:
a) sposobu
merytorycznego uzasadnienia wyboru rodzaju działalności
b) trafności
doboru formy opodatkowania do prowadzonej działalności,
c) poprawności
merytorycznej dokumentacji (zgodność z przepisami prawa)
d) kompletności
dokumentacji
e) terminowość
wykonania zaplanowanych działań
f)
sposobu prezentacji projektu
Opracowała: Ewa Madej (szef projektu)
Konsultacja: mgr Urszula Szczytyńska
Kontrakt
na wykonanie
projektu dokumentacji zakładania małej firmy,
zawarty w dniu 11 stycznia 2002 r. w
Zespole Szkół Rolniczych w Tarnobrzegu
Strony kontraktu:
1.
Monika Dul -
uczennica klasy III LA
2. Urszula Szczytyńska -
nauczyciel elementów agrobiznesu
I.
Monika Dul - lider grupy I zobowiązuje
się do opracowania zgromadzonej dokumentacji założenia
firmy i przygotowania sprawozdania z projektu, a w szczególności:
1. Zapozna się z
przepisami prawa i literaturą, regulującymi procedurę zakładania małej firmy
przez osobę fizyczną.
2. Ustali
przydział zadań dla członków grupy.
3. Przeprowadzi
kontrolę merytoryczną zgromadzonych druków.
4. Ustali sposób
kontaktu grupy z instytucjami publicznoprawnymi celem wypełnienia druków.
5. Przeprowadzi
kontrolę techniczną i merytoryczną zestawu dokumentów.
6. Przedstawi
projekt do zaopiniowania przez p. mgr inż. Bolesława Dzierżka.
7. Zgromadzi
pisemną recenzje opiniującego.
II.
Źródłem informacji pomocnych w wykonaniu zadań powinna być literatura i akty
normatywne
podane w opisie projektu (w załączeniu).
III.
Uczennica będzie oceniana za:
- terminowość wykonania zadań,
- poprawność techniczną i merytoryczną projektu.
IV.
Nauczyciel nadzorujący projekt:
- udostępni materiały źródłowe,
- udzieli pomocy na spotkaniach konsultacyjnych w każdy wtorek o 7:10, środę o 13:30,
- udostępni sprzęt komputerowy, kserokopiarkę, materiały biurowe,
- udzieli porad w sprawach organizacyjnych i merytorycznych,
- oceni wykonanie zadania zgodnie z kryteriami.
Monika Dul
................................................ Urszula Szczytyńska
..............................................
Tarnobrzeg, dnia 11 stycznia 2002 r.
Szczegółowe
kryteria oceny projektu:
1.
Uczniowie
samodzielnie decydują o wyborze tematu projektu.
2.
Uczniowie
samodzielnie decydują o profilu
działania firmy i sposobie rozliczania podatku dochodowego..
3.
Uczeń (lider)
samodzielnie kontroluje plan działań.
4.
Uczeń (grupa)
samodzielnie określa moment, w którym potrzebna jest pomoc nauczyciela lub
innych ekspertów (pracowników instytucji publicznoprawnych).
5.
Uczeń (grupa)
samodzielnie dobiera różnorodne źródła informacji niezbędne do wykonania
projektu. Potrafi uzasadnić konieczność wykorzystania zgromadzonych informacji.
6.
Uczeń (grupa)
wykonuje wszystkie prace w zaplanowanym terminie.
7.
Uczeń potrafi
obiektywnie ocenić wyniki swojej pracy.
8.
Uczeń potrafi
uzasadnić wybór swojego podejścia do rozwiązywanego problemu. Jednocześnie jest
w stanie przedstawić alternatywne możliwości np. wyboru innej formy opodatkowania podatkiem dochodowym i uzasadnić
dlaczego ich nie wybrał.
9.
Uczeń reprezentuje
umiejętność rozumienia procedury zakładania firmy i gromadzenia dokumentacji z
tym związanej.
10. Uczeń posługuje się fachową terminologią podczas konsultacji
i prezentacji.
Opracowała:
mgr Urszula Szczytyńska
.