Opis projektu: Dokumentacja zakładania małej firmy

 

 

 

1.       TEMAT:  Projekt dokumentacji zakładania małej firmy.

 

2.       CELE PROJEKTU:

a)       poznanie procedury zakładania małej firmy

b)       zgromadzenie dokumentacji zakładani małej firmy

c)       poznanie pracy i zakresu obowiązków pracowników instytucji publicznoprawnych

d)       kształtowanie umiejętności kluczowych (współpraca w grupie, rozwiązywanie problemów, komunikacja, prezentacja rezultatów pracy grupy, autoprezentacja)

e)       zapoznanie uczniów klas maturalnych z etapami i procedurą zakładania działalności gospodarczej

 

3.       CZAS ROZPOCZĘCIA I ZAKOŃCZENIA PROJEKTU:

Ustalono, że realizacja projektu rozpocznie się 14 stycznia 2002 r. i zakończy 11 marca 2002 r.

 

4.       ZAKRES PROJEKTU:

 

Na lekcjach przedmiotu elementy rachunkowości uczniowie klasy III liceum agrobiznesu zostali zapoznani z tematyką objętą ustawą „Prawo działalności gospodarczej”. Poznali kolejne kroki, jakie musi pokonać osoba fizyczna, która chce prowadzić działalność gospodarczą. Odbyła się też dyskusja na temat publikacji przywiezionej przez członków Koła ekonomicznego z Seminarium w WSIiZ w Rzeszowie nt. Rynku pracy. Największe zainteresowanie wzbudziła publikacja T. Pomianka i A. Rozmusa „Zawody przyszłości”. Wśród zawodów przyszłości największą dynamiką wyróżnia się agent biura pomagający w prowadzeniu działalności gospodarczej. Uczeń, który kończy Liceum Agrobiznesu mógłby wykonywać taki zawód.
W związku z tym, że uczniowie zapoznali się z tematyką zakładania firmy jedynie od strony prawnej,  istnieje potrzeba poznania procedury zbierania dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Grupa otrzymuje polecenie zgromadzenia tej dokumentacji. Założono podział grupy na mniejsze zespoły, z których  każdy symuluje proces zakładania innej działalności  gospodarczej.

Zadaniem grup jest:

1)       wybór rodzaju prowadzonej działalności właściwy z punktu widzenia potrzeb lokalnego rynku pracy,

2)       zgłoszenie i zarejestrowanie działalności w Urzędzie Gminy

3)       uzyskanie numeru REGON,

4)       uzyskanie numeru NIP,

5)       wybór optymalnej formy opodatkowania,

6)       zgłoszenie do opodatkowania podatkiem dochodowym,

7)       zgłoszenie wyboru/zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT,

8)       rejestracja firmy w ZUS,

9)       wyrobienie pieczątki, zakup druków akcydensowych,

10)   zgłoszenie działalności w innych instytucjach właściwych ze względu na przedmiot działalności.

 

Proponuje się następujące źródła informacji:

Literatura:

1. K. Haski, „Jak prowadzić poprawnie podatkową księgę przychodów i rozchodów”, Wyd. Sigma.

2. J. Kulicki, „Podejmowanie działalności gospodarczej na własny rachunek”, Wyd. SeZaM.

3. W. J. Markowski, „ABC small business^u”, Wyd. Marcus.

4. S. Stężewski, „Deklaracje podatkowe w rozliczeniach z fiskusem”, Wyd. INFOR.

 

Akty normatywne:

 

• Ustawa z 19 listopada 2001 r. - Prawo działalności gospodarczej - Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.

 

• Ustawa z29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej - Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.

 

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz. U. Nr 137, poz. 928 z późniejszymi zmianami

 

• Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników – Dz. U. nr 142, poz. 702, ze zmianami

 

• Ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zmianami

 

• Rozporządzenie M. F. z 14 grudnia 1995 r.  w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz. U. nr 148, poz. 720 z 1995 r.

 

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – os. zm. Dz. U. nr 144, poz. 930 i 935 ze zmianami (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176)

 

• Ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym – Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zmianami.

 

• Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm. oraz Ustawa z 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym - Dz. U. Nr 28, poz. 153 ze zm.

 

 

5.       METODA OCENIANIA PROJEKTU.

 

Zespoły będą oceniane na podstawie:

a)       sposobu merytorycznego uzasadnienia wyboru rodzaju działalności

b)       trafności doboru formy opodatkowania do prowadzonej działalności,

c)       poprawności merytorycznej dokumentacji (zgodność z przepisami prawa)

d)       kompletności dokumentacji

e)       terminowość wykonania zaplanowanych działań

f)         sposobu prezentacji projektu

 

 

 

 

 

Opracowała:  Ewa Madej (szef projektu)

Konsultacja: mgr Urszula Szczytyńska

 

Kontrakt

na wykonanie projektu dokumentacji zakładania małej firmy,
zawarty w dniu  11 stycznia 2002 r. w Zespole Szkół Rolniczych w Tarnobrzegu

 

 


Strony kontraktu:

1.      Monika Dul                                               - uczennica klasy III LA

2.       Urszula Szczytyńska                              - nauczyciel elementów agrobiznesu

 

I.    Monika Dul - lider grupy I zobowiązuje się do opracowania zgromadzonej dokumentacji założenia

      firmy i przygotowania sprawozdania z projektu, a w szczególności:

1.       Zapozna się z przepisami prawa i literaturą, regulującymi procedurę zakładania małej firmy przez osobę fizyczną.

2.       Ustali przydział zadań dla członków grupy.

3.       Przeprowadzi kontrolę merytoryczną zgromadzonych druków.

4.       Ustali sposób kontaktu grupy z instytucjami publicznoprawnymi celem wypełnienia druków.

5.       Przeprowadzi kontrolę techniczną i merytoryczną zestawu dokumentów.

6.       Przedstawi projekt do zaopiniowania przez p. mgr inż. Bolesława Dzierżka.

7.       Zgromadzi pisemną recenzje opiniującego.

 

II.    Źródłem informacji pomocnych w wykonaniu zadań powinna być literatura i akty normatywne

       podane w opisie projektu (w załączeniu).

 

III.    Uczennica będzie oceniana za:

       - terminowość wykonania zadań,

       - poprawność techniczną i merytoryczną projektu.

 

IV.   Nauczyciel nadzorujący projekt:

       - udostępni materiały źródłowe,

       - udzieli pomocy na spotkaniach konsultacyjnych  w każdy wtorek o 7:10, środę o 13:30,

       - udostępni sprzęt komputerowy, kserokopiarkę, materiały biurowe,

       - udzieli porad w sprawach organizacyjnych i merytorycznych,

       - oceni wykonanie zadania zgodnie z kryteriami.

 

 

Monika Dul ................................................     Urszula Szczytyńska ..............................................

 

 

 

Tarnobrzeg, dnia 11 stycznia 2002 r.

 

 

 

 

 

Szczegółowe kryteria oceny projektu:

 

1.      Uczniowie samodzielnie decydują o wyborze tematu projektu.

2.      Uczniowie samodzielnie decydują  o profilu działania firmy i sposobie rozliczania podatku dochodowego..

3.      Uczeń (lider) samodzielnie kontroluje plan działań.

4.      Uczeń (grupa) samodzielnie określa moment, w którym potrzebna jest pomoc nauczyciela lub innych ekspertów (pracowników instytucji publicznoprawnych).

5.      Uczeń (grupa) samodzielnie dobiera różnorodne źródła informacji niezbędne do wykonania projektu. Potrafi uzasadnić konieczność wykorzystania zgromadzonych informacji.

6.      Uczeń (grupa) wykonuje wszystkie prace w zaplanowanym terminie.

7.      Uczeń potrafi obiektywnie ocenić wyniki swojej pracy.

8.      Uczeń potrafi uzasadnić wybór swojego podejścia do rozwiązywanego problemu. Jednocześnie jest w stanie przedstawić alternatywne możliwości np.  wyboru innej formy opodatkowania podatkiem dochodowym i uzasadnić dlaczego ich nie wybrał.

9.      Uczeń reprezentuje umiejętność rozumienia procedury zakładania firmy i gromadzenia dokumentacji z tym związanej.

10.  Uczeń posługuje się fachową terminologią podczas konsultacji i prezentacji.

 

 

Opracowała: mgr Urszula Szczytyńska

 

 

 

 

 

.