Prowadzący: mgr Małgorzata Pacześniak
Przedmiot: język polski
Klasa: II
Temat: Problem dobrotliwości w
„Kamizelce” B. Prusa
Forma: Praca indywidualna oraz w
grupach
Czas: 45 minut
Środki
dydaktyczne: kartki
papieru, mazaki, instrukcje
Pomoce: 1. Bolesław Prus
”Kamizelka”
2. Jan Paweł II „Z listu apostolskiego Salvifici doloris
o chrześcijańskim sensie ludzkiego
cierpienia”
(fragment)
3. J. Hołówka „Problemy etyczne w literaturze pięknej” –
Dobrotliwość (fragmenty)
4. Ryszard Kapuściński „Lapidarium” (fragment)
5. Józef Bachórz „Pozytywizm”
Uczeń w wyniku
przeprowadzonej lekcji potrafi:
1. Zinterpretować
utwór B. Prusa „Kamizelka”
2. Dostrzegać
związek dzieła z kontekstem etycznym, filozoficznym, religijnym
3. Rozpoznawać
problematykę egzystencjalną: kłamstwo, zmaganie się człowieka z losem
4. Zdefiniować
pojęcia: lapidarium, hospicjum
Przebieg lekcji:
1. Swobodne wypowiedzi na temat zbierania różnych
pamiątek. Uczniowie mieli przynieść do szkoły przedmioty, które wiążą się z
jakimiś wspomnieniami. Próba wyjaśnienia jakie znaczenie ma takie
kolekcjonowanie.
2. Wyjaśnienie pojęcia „Lapidarium”
(Załącznik I)
3. Nawiązanie do utworu B. Prusa „Kamizelka”
Narrator zbiera osobliwości; jest
sentymentalny; kolekcjonuje smutne pamiątki.
4. Podział uczniów na 5 grup
Ćwiczenie I
Zadaniem przedstawiciela grupy jest wejście w rolę:
doktora - I grupa
pani - II grupa
pana -
III grupa
opowiedzenie o przebiegu choroby w 7-10 zdaniach.
Grupa IV i V otrzymuje fragment z książki J.
Hołówka”Problemy etyczne w literaturze pięknej” – Dobrotliwość (Załącznik II)
Zwrócenie uwagi na to, że bohaterami utworu są
ludzie zwykli, przeciętni – pospolici. Jednocześnie są to ludzie niezwykli, są
przykładem poświęcenia i oddania. Ukryta gra prowadzona jest z myślą o
szczęściu drugiej osoby.
Relacja grup
5. Zapisanie tematu lekcji
6. Dobrotliwość może łączyć się z postawą Miłosiernego Samarytanina. Wskazanie takich
postaw np. Matka Teresa z Kalkuty, wolontariusze w hospicjach itd.
7. Odczytanie fragmentu z „Listu apostolskiego...” Jana Pawła II (Załącznik III)
8. Próba odpowiedzi na pytanie: Czy dobrotliwość może wyrazić się tym, że
ludzie nie mówią prawdy?
9. Czy znacie podobne sytuacje? – nawiązania. Czy zawsze należy mówić prawdę?
10. Interpretacja tytułu utworu
Na asocjogramie uczniowie wpisują możliwe znaczenia
walka z nieuchronnym
losem towar dla
handlarza starzyzną
symbol miłości
strój męża
symbol
dobroci cierpienie
element prywatnej kolekcji narratora
11. Zadanie domowe
Zbierz i zapisz informacje na temat – hospicjum.
12. Ewaluacja
(Załącznik IV)
Lapidarium
to miejsce (skwer w mieście, dziedziniec w zamku, patio w muzeum), gdzie składa
się znalezione kamienie, szczątki rzeźb i fragmenty budowli – z to odłamek
tułowia albo ręki, a to kawałek gzymsu czy kolumny, słowem, rzeczy będące
częścią nie istniejącej (już, jeszcze, nigdy) całości i z którymi nie wiadomo,
co robić.
Może
pozostaną jako świadectwo czasu przeszłego, jako ślad prób, jako znaki? A może
w naszym świecie, już tak zarośniętym, tak ogromnym, a zarazem coraz bardziej
chaotycznym i trudnym do objęcia, do uporządkowania, wszystko zmierza w stronę
wielkiego collage’u, w stronę luźnego zbioru fragmentów, a więc – właśnie – w
stronę lapidarium?
Załącznik II (grupa V)
Życie pozbawione aktywności nie zawsze jest pozbawione sensu. Ludzie spokojni, zasiedziali, skłonni do izolacji, lubią, aby ich życie płynęło powoli, nie przynosiło im niespodzianek i nie zmuszało do rudnych decyzji. Pragną żyć bez niepokojących wzruszeń i nagłych uniesień. Ten rodzaj ospałości wiąże się najczęściej z życzliwością i dobrocią. Takie łagodne postacie skrywają w sobie gotowość do poświęceń. Potrafią przygarnąć chorego psa, bezinteresownie uczyć czyjeś dziecko obcego języka, zaopiekują się osobą, która zasłabła na ulicy albo, jeśli ich pozycja finansowa im na to pozwala, stają się anonimowymi patronami poetów, muzyków lub studentów.
To do nich jak mówi
Kazanie na Górze, należeć będzie królestwo niebieskie.
Jednostki usuwające się na
margines publicznego życia potrafią stworzyć wyjątkową atmosferę,
w której czuje się duchowy kontakt z drugą osobą. Są cierpliwe, uważne i
spostrzegawcze. Obdarzają nas zaufaniem i dążą do porozumienia. To poczucie
porozumienia buduje mocniejszą więź między ludźmi niż wspólne dążenie do celów
w pracy, w sporcie czy w interesach.
Jacek
Hołówek
„Problem etyczne
w literaturze pięknej”
Na podstawie powyższego tekstu
-
zapiszcie, co to jest dobrotliwość
-
spróbujcie powiązać pojęcie dobrotliwości z
problemem występującym w :Kamizelce”
Miłosiernym
Samarytaninem jest każdy człowiek, który zatrzymuje się przy cierpieniu
drugiego człowieka, jakiekolwiek by ono było. Owo zatrzymanie się nie oznacza
ciekawości, ale gotowość. Jest to otwarcie jakiejś wewnętrznej dyspozycji
serca, które ma także swój wyraz uczuciowy. Miłosiernym Samarytaninem jest
każdy człowiek wrażliwy na cudze cierpienie, człowiek, który wzrusza się
nieszczęście bliźniego. Jeżeli Chrystus, znawca wnętrza ludzkiego, podkreśla
owo wzruszenie, to znaczy, że jest ono również ważne dla całej naszej postawy
wobec cudzego cierpienia. Trzeba więc w sobie pielęgnować ową wrażliwość serca,
która świadczy o współczuciu z cierpiącym. Czasem owo współczucie pozostaje
jednym lub głównym wyrazem naszej miłości i solidarności
z cierpiącym człowiekiem.
Jan
Paweł II
Z
listu apostolskiego Salvifici doloris
o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia
To co złe
Jak
się uczyłem?
Co
myślę o tym?
Czego
się nauczyłem?
Jakie
to ma znaczenie?
Jakie
było moje zaangażowanie w pracę?