mgr Marek Szczytyński
Temat: Plasowane zbicie
piłki po wystawieniu przez partnera
Cel lekcji: Nauka zbicia piłki po wystawieniu przez partnera
Zadania szczegółowe lekcji:
Wiadomości: uczeń:
- dysponuje podstawową wiedza teoretyczną na temat wystawy i zbicia piłki
- potrafi dokonać samooceny i samokontroli w czasie wykonywania ćwiczeń
- zna przepisy w zakresie wystawy i zbicia piłki
- zna sygnalizacje stosowana przez sędziego piłki siatkowej
- zna podstawowe zasady higieny
Umiejętności: uczeń potrafi:
- wykonać prawidłowe odbicie sposobem górnym
- wykonać dokładnie wystawę piłki
- wykonać prawidłowo naskok do zbicia
- wykonać prawidłowo zbicie
- współpracować w zespole
- liczyć punkty w meczu piłki siatkowej
- stosować poznane elementy techniki gry w meczu
Sprawność motoryczna: uczeń:
- zwiększy skoczność i szybkość
- zwiększy ruchomość w stawach obręczy barkowej
- rozwinie siłę mięśni
- rozwinie koordynację ruchową
Metody realizacji zadań:
- ścisła, zabawowa, zadaniowa, naśladowcza
Formy organizacyjne pracy z uczniem:
- podział uczniów na grupy, drużyny, pary
Metody i formy intensyfikujące zajęcia ruchowe: współzawodnictwo zespołowe
Metody wychowawcze: wpływu osobistego i sytuacyjnego
Indywidualizacja pracy z uczniem: uczeń sędziuje w czasie gry
Metody przekazywania wiedzy: pogadanka,
Miejsce: sala gimnastyczna
Czas trwania lekcji: 45 min
Klasa: III a Technikum Ekonomicznego Data: 26.10.2001
Przybory: piłki siatkowe, siatka
Części lekcji |
Czynności uczniów
|
Czynności
nauczyciela |
Metody |
|
Docelowe |
Zadania |
|||
Część
wstępna |
Zapozna
się z zadaniami lekcji Pobudzi
i przygotuje organizm do wysiłki fizycznego |
Wysłucha informacji nauczyciela Pozna zadania
lekcji Przygotuje się
do aktywnego twórczego i świadomego
uczestnictwa w lekcji „Berek” - dwie osoby posiadają piłki, jedna osobę
wyznaczamy do gonienia. Na sygnał „berek” stara się dotknąć osobę,
która staje się berkiem. Nie wolno dotykać osoby posiadającej piłkę. Zadaniem
osób mających piłkę jest tak ja podawać, aby ratować osoby uciekające przed
berkiem W
biegu (do połowy sali przodem, potem tyłem) po przekątnej boiska wykonuje
krążenia RR w przód, w tył (naprzemiennie oburącz) W
biegu jw. wykonuje przeplatankę, skiping A, B Wykonuje
naskok na dwie stopy, przysiad, wyskok w górę W
dwójkach plecami do siebie: (1) – wykona podanie piłki dołem (2) –odbiór i
podanie górą Wykona
w ustawieniu jw. podanie piłki do partnera na wysokości bioder poprzez skręt
T Wykona
w dwójkach w leżeniu tyłem o splecionych NN podanie piłki do partnera poprzez
wynos T W
dwójkach wykona odbicia piłki sposobem oburącz dolnym i górnym W
dwójkach (1) wykona odbicie piłki sposobem oburącz dolnym, (2) wykona odbicie
piłki sposobem oburącz górnym w wyskoku |
-
dokonuje ustawienia uczniów -
sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji -
podaje i wyjaśnia cel lekcji -
motywuje uczniów do aktywnego uczestnictwa w lekcji -
podaje hasło do rozpoczęcia zabawy -
podaje polecenia do ćwiczeń -
zwraca uwagę na poprawność ćwiczeń -
aktywizuje niećwiczących do
rozdawania piłek -
koryguje błędy |
Pogadanka Zabawowa Naśladowcza Ścisła Ścisła |
Część
główna |
Wykona
prawidłowo plasowane zbicie piłki po wystawieniu przez partnera Wykona
prawidłowo naskok |
Ćwiczący trzyma w wyprostowanej ręce piłkę nad
głową, imituje atak nakrywając piłkę dłonią W
dwójkach (1) trzyma piłkę w ręce
wyprostowanej ponad głową, (2) imituje atak Jw.
piłka zostaje lekko podrzucona Przy
siatce (1) stojąc bokiem do obniżonej siatki trzyma piłkę w wyprostowanej
ręce (2) zbija piłkę w miejscu na druga stronę boiska Jw.
w małym wyskoku z miejsca Wykona
ugięcie i wyprost nóg z równoczesna praca rąk Wykona
naskok na dwie stopy, wyskok w górę z prawidłową pracą rąk i imituje zbicie Wykona
w dwójkach ćw. jw. połączone ze zbiorem po podrzucie piłki przez partnera Wykona
pełną wersję zbicia piłki po wystawie przez partnera Gra
szkolna z zastosowaniem poznanych elementów technicznych |
-
pokaz prawidłowego zbicia -
podaje hasło do zmian ćwiczących w parach -
kontroluje prawidłowość wykonania ćwiczeń -
kontroluje tempo i rytm wykonywania ćwiczeń -
korekta błędów |
Ścisła Zadaniowa |
Część
końcowa |
Uspokoi
organizm |
Wykona
ćwiczenie korekcyjne „Koci grzbiet” Wykona
ćwiczenie rozluźniająco oddechowe „Minutka” Analiza
dokonanych błędów w głównej części zajęć |
-
kontroluje dokładność wykonania ćwiczenia -
zachęca do stosowania ćwiczeń rozluźniająco – oddechowych -
oceni i podsumuje pracę uczniów |
Ścisła Pogadanka |