mgr Marek Szczytyński
Temat: Doskonalenie odbić piłki sposobem oburącz górnym
Zadanie główne: Odbicia piłki sposobem oburącz górnym w dwójkach i trójkach
Zadania szczegółowe:
Wiadomości: uczeń:
- zna prawidłowe ułożenie rąk przy odbiciu (koszyczek)
- zna podstawowe zasady i przepisy gry szkolnej w piłkę siatkową
- zna podstawowe zasady higieny osobistej
- zna zasady bhp na lekcji wychowania fizycznego
Umiejętności: uczeń:
- przyjmuje prawidłową postawę siatkarską
- potrafi wykonać przyjęcie i odbicie piłki sposobem oburącz górnym
- potrafi skierować piłkę sposobem oburącz górnym w określone miejsce na boisko przeciwnika
- potrafi współpracować z partnerem podczas realizacji zadania
Postawy: uczeń:
- rozumie potrzeby samodoskonalenia sprawności fizycznej
- potrafi współdziałać w zespole w czasie gry
- potrafi samodzielnie podejmować decyzje
- potrafi wykorzystać poznane elementy piłki siatkowej w czasie gry i zabaw rekreacyjnych
Metoda realizacji zadań: zabawowa, ścisła, zadaniowa, gra szkolna
Metody i formy intensyfikujące zajęcia ruchowe: współzawodnictwo zespołowe
Metody wychowawcze: wpływu osobistego i sytuacyjnego,
Metody przekazywania wiedzy: objaśnienie, pokaz i pogadanka
Formy organizacyjne pracy z uczniem: indywidualna i frontalna, podział uczniów na zespoły
Indywidualizacja pracy z uczniem: uczeń wykonuje ćwiczenia wg własnych możliwości
Miejsce: sala gimnastyczna
Czas trwania lekcji: 45 min
Liczba uczniów:
Pomoce: piłki siatkowe
Przebieg lekcji:
Części lekcji |
Czynności uczniów |
Czynności nauczyciela |
Metody |
|
docelowe |
zadania |
|||
Część
wstępna |
Uczeń
zapozna się z zadaniami lekcji Ożywi
się emocjonalnie i pobudzi organizm do wysiłku |
-
wysłucha wyjaśnień nauczyciela -
zabawa ożywiająca: „Berek”. |
-
poleca zbiórkę -
sprawdza obecność i przygotowanie uczniów do lekcji -
podaje i wyjaśnia zadania lekcji -
motywuje uczniów do działania -
objaśnia zasady zabawy |
Pogadanka Zabawowa |
Rozgrzewka |
Rozwija
umiejętność dobory ćwiczeń Wykona
ćwiczenia |
1)
Ćwiczenia RR -
naprzemianstronne krążenia w przód -
naprzemianstronne krążenia w tył -
obustronne krążenia w przód -
obustronne krążenia w tył -
podskoki z nogi na nogę z
naprzemianstronnym wymachem RR 2)
Ćwiczenia NN -
w biegu „przeplatanka” -
skiping A -
w marszu wymachy do wyprostowanych RR 3)
Ćwiczenia tułowia -
krążenie tułowia w lekkim rozkroku -
w lekkim rozkroku skłony boczne z
pogłębieniem w lewą i prawą stronę -
w lekkim rozkroku RR zgięte w łokciach trzymamy na wysokości kl. piersiowej
skręty tułowia w lewą i prawą stronę -
szeroki rozkrok, skłon do NL i wyprost, skłon do NP. i wyprost 4)
Ćwiczenia w siadzie -
siad płotkarski, skłon do nogi wyprostowanej -
siad płaski, NN złączone, skłon w przód starając dostać RR do stóp -
leżenie przewrotne 5)
Ćwiczenia leżąc -
kołyska -
leżenie przodem, RR wyprostowana w
bok, staramy dotknąć prawą stopą do lewej ręki i odwrotnie -
leżenie na plecach każdy wykonuje 10 mm brzucha 6)
Bieg dookoła sali, na sygnał przyjęcie postawy siatkarskiej i bieg dalej 7)
W marszu rozgrzewanie dłoni, palców i nadgarstków |
-
objaśnia i demonstruje -
podaje hasło do wykonania ćwiczeń -
koryguje błędy -
objaśnia i demonstruje -
podaje hasło do wykonania ćwiczeń -
koryguje błędy -
objaśnia i demonstruje -
podaje hasło do wykonania ćwiczeń -
koryguje błędy dozuje
ilość wykonanych ćwiczeń -
dyktuje tempo -
objaśnia i demonstruje -
podaje hasło do wykonania ćwiczeń -
koryguje błędy -
objaśnia i demonstruje -
podaje hasło do wykonania ćwiczeń -
koryguje błędy -
podaje hasło odnośnie zmiany ćwiczenia |
Ścisła Zadaniowo-ścisła |
Część główna |
Przyjmuje
prawidłową postawę przy siatkarską Wykona
prawidłowo odbicia piłki sposobem oburącz górnym Potrafi
współpracować z partnerem w celu realizacji zadania Przeanalizuje
braki w umiejętnościach odbić piłki |
1)
Ćwiczenia w dwójkach -
uczeń wykona odbicie piłki sposobem oburącz raz nad sobą, raz do partnera -
jw. po odbiciu piłki siad płaski -
wykona przyjęcie i odbicie piłki sposobem oburącz górnym odbitej od podłoża 2)
Ćwiczenia w trójkach -
uczeń wykonuje odbicie raz nad sobą, drugi raz do partnera i biegnie za piłką
na miejsce partnera, który robi to samo -
uczeń wykonuje odbicie do partnera stojącego w środku, ten odbija piłkę nad
sobą, robi obrót o 180° i podaje ją
sposobem oburącz górnym do drugiego
skrzydłowego - jw. tylko ćwiczący w środku odbija piłkę sposobem oburącz górnym do tyłu do skrzydłowego i wykonuje obrót o 180° 3)
Ćwiczenia przez siatkę -
trzy osoby z jednej strony siatki, trzy z drugiej – odbicia sposobem oburącz
górnym przez siatkę do drugiego zespołu, przejście na koniec własnego 4)
gra szkolna – wyznaczony uczeń pełni rolę sędziego |
dokona
podziału uczniów na zespoły dwójkowe kontroluje
prawidłowość wykonania ćwiczeń podaje
polecenia wykonania ćwiczeń dokona
podziału uczniów na zespoły trójkowe dyktuje
zmiany miejsc uczniów podaje
polecenia wykonania ćwiczeń koryguje
błędy podczas wykonywania ćwiczeń dokona podziały na zespoły 6 osobowe wyjaśni
zasady gry pomaga
uczniowi przy sędziowaniu |
Zadaniowa
ścisła Zadaniowa Ścisła Gra
szkolna |
Część
końcowa |
Uspokoi
organizm Koryguje
postawę Dokona
samooceny |
-
wykona marsz dookoła sali ze swobodnym wznoszeniem RR w górę i w dół -
w marszu wykona ćwiczenia oddechowo – korekcyjne -
słucha informacji nauczyciela -
zbiera sprzęt |
-
proponuje ćwiczenia rozluźniające i oddechowe -
oceni i podsumuje pracę uczniów, - wyróżni szczególnie aktywnych -
zachęci do uprawiania piłki siatkowej w ramach rekreacji -
omówi zasady higieny osobistej |
Ścisła Pogadanka |
Uwagi na temat lekcji:
Lekcja była obserwowana prze nauczyciela kontraktowego. Poszczególne etapy lekcji były skonstruowane logicznie, a przejścia między nimi płynne. Zadania dla młodzieży dobrane były z uwzględnieniem ich poziomu sprawności fizycznej i umiejętności technicznych. Metody, które zastosowałem w poszczególnych częściach zajęć są zgodne z metodyką nauczania piłki siatkowej. Podczas lekcji utrzymywałem ład i porządek. Podczas ćwiczeń korygowałem błędy uczniów, mobilizowałem ich do wysiłku i motywowałem.
Lekcje omówiłem z nauczycielem kontraktowym, zwracając uwagę na stopień realizacji założonych celów i ww. elementy lekcji. Wysłuchałem spostrzeżeń nauczyciela kontraktowego.