Program zajęć
pozalekcyjnych
Szkolnego
Klubu Sportowego – sekcja
koszykówki
w Zespole Szkół Rolniczych w
Tarnobrzegu
Opracował: mgr Marek Szczytyński
CELE OGÓLNE:
- propagowanie koszykówki wśród młodzieży
- dbanie o prawidłowy rozwój młodzieży i utrzymanie jej dobrej sprawności fizycznej
- wdrażanie młodzieży do aktywnego i zdrowego stylu życia
- zachęcanie młodzieży do spędzania czasu wolnego na zajęciach sportowych
- organizacja meczy towarzyskich i turniejów
- przygotowanie drużyny do rozgrywek powiatowych, rejonowych, wojewódzkich
- propagowanie idei fair-play w życiu sportowym i pozasportowym
- integracja środowiskowa
- nauka podejmowania decyzji
W wyniku realizacji treści
poznawczych i kształcących uczeń powinien:
1) zdobyć wiadomości dotyczące:
Ø organizowania zawodów, terminologii sędziowskiej, protokołowania zawodów
Ø podstawowych zasad atakowania i obrony
Ø gry 1 x 1
Ø zasad wykonywania zasłon, gier dwójkowych
Ø zasad rozgrywania przewag 2:1, 3:2
Ø zasad zbiórki piłki z tablicy i podania do szybkiego ataku
Ø kozłowania w postawie wysokiej i niskiej oraz w styczności z obrońcą
Ø rzutu w wyskoku i z biegu
2) opanować i doskonalić
umiejętności i postawy w zakresie:
Ø efektywnego współdziałania w zespole
Ø planowania i organizowania czasu wolnego dla podnoszenia sprawności fizycznej
Ø analizowania własnych błędów i błędów partnera
Ø zdrowej rywalizacji
Ø samokontroli
Ø techniki gry
Ø taktyki gry
PLANOWANE FORMY REALIZACJI: indywidualna i zespołowa
PLANOWANE METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ:
Ø pokaz i objaśnianie ruchu i sytuacji (metoda kompleksowa)
Ø nauczanie gry we fragmentach
Ø gra właściwa
Ø pogadanka
Ø objaśnianie
ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
Ø treningi
Ø
gry kontrolne
Ø
obserwacja
meczy ligowych
Ø
analiza meczy
na podstawie protokołów i arkuszy obserwacji
Ø
udział w
turniejach organizowanych przez Ludowe Zespoły Sportowe i Szkolny Związek
Spotrowy
Ø
udział w
rozgrywkach organizowanych przez Ośrodek Sportu i Rekreacji w Tarnobrzegu
„Talk”
ZAKŁADANE KRYTERIA SUKCESU:
· drużynowe sukcesy w zawodach
· transfer wiedzy na życie zespołu klasowego (pokaz ćwiczeń, sędziowanie, organizacja zawodów klasowych)
· reprezentowanie szkoły na Igrzyskach LZS, Juvenaliach, Tarnobrzeskiej Koszykówce Ulicznej
ZAJĘCIA BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ 2 RAZY W TYGODNIU PO 2 GODZINY
Zadania szczegółowe:
Rodzaj zadania |
Planowane treści |
Umiejętności - ćwiczenia |
Nauka i doskonalenie techniki gry |
-
nauka i doskonalenie indywidualnego poruszania się zawodnika w ataku
i obronie -
nauka i doskonalenie podań i chwytów w miejscu i biegu -
nauka i doskonalenie kozłowania piłki ze zmianą tempa i kierunku
biegu, ze zmianą ręki kozłującej oraz w styczności z przeciwnikiem -
nauka i doskonalenie zatrzymań, piwotów z piłką i bez piłki -
nauka i doskonalenie rzutu z biegu po podaniu i kozłowaniu -
nauka i doskonalenie rzutów w wyskoku po kozłowaniu -
nauka i doskonalenie rzutu z półdystansu oraz za trzy punkty -
nauka i doskonalenie zasłon oraz zwodów z piłką i bez piłki -
nauka i doskonalenie zbiórki piłki z tablicy i podań do szybkiego
ataku |
-
podania w dwójkach, trójkach, w miejscu i biegu -
walka kogutów -
zabawa „trafianie w kolano” -
praca nóg w obronie po liniach boiska do siatkówki -
skiping -
sprinty, starty, zatrzymania -
krzyżówka zakończona rzutem na kosz -
rzuty w dwójkach z półdystansu -
kozłowania slalomem, ze zmiana ręki kozłującej przez obrót -
kozłowanie w styczności z obrońcą – gra 1 x 1 -
zbiórka piłki z tablicy bronionej i podanie do szybkiego ataku w
dwójkach -
zbiórka piłki z tablicy atakowanej i dobitka -
zasłony wykonywane do zawodnika z piłka i bez piłki |
Nauka i doskonalenie umiejętności taktycznych |
-
gry dwójkowe i trójkowe we fragmentach gry -
gra 1 x 1 -
obrona indywidualna każdy swego -
obrona strefowa 2:3 -
pierwsze podanie do rozgrywającego po zbiórce piłki w obronie -
rozgrywanie przewag 2:1, 3:2 -
atak pozycyjny na obronę każdy swego i strefową -
gra właściwa |
-
gry dwójkowe i trójkowe na całym boisku oraz na jeden kosz -
gra 1 x 1 na całym boisku i w ograniczonym polu -
obrona strefą w formie ścisłej
we fragmentach gry i w grze właściwej -
podanie do rozgrywającego we fragmentach gry oraz w formie ścisłej -
rozgrywanie przewag we fragmentach gry -
atak pozycyjny w formie ścisłej i grze właściwej |
Opracował: Zatwierdzam: