Konspekt lekcji

 

 

 

Prowadzący: mgr Urszula Szczytyńska

Przedmiot: Rachunkowość przedsiębiorstw i instytucji rolniczych

Klasa: III

Temat: Ewidencja operacji gotówkowych i wydruk raportu kasowego w programie

            finansowo - księgowym „Raks”

 

 

I. Cele

    1. Cel ogólny:

                          Uczeń poprawnie ewidencjonuje operacje gotówkowe i drukuje raport kasowy

                           wykorzystując program finansowo księgowy „Raks”  

          

     2. Operacyjne:

 

Cele operacyjne

Taksonomia celów nauczania

 

1. Uczeń umie formułować treść operacji na podstawie dokumentu

 

2. Uczeń umie dekretować operacje gotówkowe na podstawie:

- dowodów KP i KW

- źródłowych dokumentów rozchodu

 

3. Uczeń umie wybierać właściwe elementy formalne dokumentu,

    niezbędne do wprowadzenia operacji

 

5. Uczeń potrafi wybrać właściwą opcję do ewidencji operacji 

     i  wydruku raportu kasowego

 

6. Uczeń umie ocenić raport kasowy pod względem formalnym

 

7. Uczeń wykryje i analizuje popełniane błędy w ewidencji lub wyborze opcji i usuwa je

 

 

C

 

 

C

C

 

 

B

 

 

A

 

C

 

 

D

   

II. Miejsce zajęć:pracownia komputerowa  

    

III. Metoda:        pogadanka wstępna i końcowa, instruktaż wstępny i bieżący, metoda praktyczna -

                            ćwiczenia w pracowni przedmiotowej

                            Tok zajęć labolatoryjnych, ksztatujących umiejętności praktyczne /wg Szloska/

 

IV. Udział nauczyciela w lekcji: mieszany

 

V. Środki dydaktyczne: komputer, program finansowo-księgowy „Raks”, zestawy dokumentów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Przebieg lekcji:

 

Część merytoryczna

Część metodyczna

 

czas realizacji

metoda wiodąca

realizowane zasady

podstawowe

środki dydaktyczne

część wstępna

7 min

pogadanka wstępna

świadomej aktywności,

trwałości wiedzy /Nowacki/

 

część zasadnicza

25  min

instruktaż wstępny,

instruktaż bieżący,

metoda praktyczna -

ćwiczenia w pracowni

związku teorii

i praktyki, świadomej aktywności /Nowacki/,

samodzielności, efektywności /Okoń/

zestawy dokumentów,

komputer, program

finans.-księgowy,

wydruki komputerowe

część końcowa

8 min

pogadanka utrwalająca,

objaśnianie

trwałości wiedzy

i umiejętności, efektywności, świadomej aktywności

wydruki komputerowe, komputer, program

fin.- ksiegowy

 

Przebieg części merytorycznej:

 

 

część lekcji

czynności uczniów

docelowe                                        zadania

czynności nauczyciela

część wstępna

 

 

 

 

*wykazanie merytorycznego

przygotowania do lekcji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*zapoznanie z tematem

i celami lekcji

* przygotowuje się do    świadomego i aktywnego udziału w lekcji

 

*odpowiada na pytania nauczyciela:

 

Þelementy identyfikujące operacje gotówkowe to:

1/ dotyczą przychodów 

i rozchodów gotówki,

2/ są dokumentowane dowodami źródłowymi rozchodu, asygnatą zastępczą KW i dokumentami przychodowymi KP,

3/ rozdzielenie funkcji dysponowania gotówką od funkcji realizacji tych dyspozycji /wraz

z konsekwencjami tej zasady/

 

Þprzykład operacji gotówkowej:

obranie gotówki z banku do kasy - dokument czek gotówkowy i dowód KP - wydanie dyspozycji należy do kierownika, realizuje ją i wystawia stosowne dokumenty - kasjer

 

Þprezentuje pracę domową

 

 

* wykonuje czynności organizacyjne

 

 

* sprawdza przygotowanie uczniów do zajęć:

 

- proszę nazwać elementy identyfikujące operacje gotówkowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- proszę wymienić przykłady operacji gotówkowych

 i określić dokument, który będzie wystawiany na okoliczność takiej operacji

- wyjaśnij, kto zgodnie z

 zasadami gospodarki kasowej wystawi taki dokument

 

 

 

* kontroluje pracę domową ucznia

 

* podaje temat lekcji ćwiczeniowej i informuje

o podstawowym celu lekcji

część zasadnicza

A

 

 

 

 

 

 

B

*poznanie instrukcji ewidencji operacji gospodarczych

 i wydruku raportu kasowego

 

 

 

* ewidencjaoperacji zestawu dokumentów

i wydruk raportu kasowego

* efektywnie słucha informacji nauczyciela

 

 

 

 

 

 

* wykonuje kolejne czynności

przewidziane instrukcją

i związane z celem lekcji:

1/ dekretuje dokumenty,

2/ wybiera właściwe elementy formalne wymagane programem,

3/poprawnie formułuje treść operacji gospodarczej

4/ wpisuje kwotę operacji

5/kontroluje stan konta „Kasa”,

6/ wybiera opcję Drukowanie

raportu kasowego

7/ocenia wydrukowany raport pod względem formalnym

 

* instrułuje w zakresie wymagań programu 

w zakresie ewidencji operacji

 i wydruku raportu kasowego

 

 

 

 

* przydziela do wykonania ćwiczenie na podstawie przygotowanego zestawu

 

 

część końcowa

* ocena poziomu umiejętności ucznia

* przeanalizuje braki we własnych umiejętnościach np. w zakresie dekretacji, ewidencji itp

* oceni i podsumuje pracę uczniów na lekcji,

* pomoże w analizie błędów, doradzi sposób eliminowania

 

 

VII. Literatura:

 

1. Instrukcja obsługi programu „Raks”

2. ”Rachunkowość finansowa” wydawnictwa Difin

3. B. Niemierko, ”Między oceną szkolną a dydaktyką”

4. F. Szlosek, ”Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych”

5. Materiały podstawowe ucznia /podręcznik, zbiór zadań/

 

 

Opracowała: mgr Urszula Szczytyńska