Kierunki kształcenia
Dedykowane
O Szkole
Organizacje
Projekty unijne
Varia
Polecamy
Kuratorium
Oświaty
w Rzeszowie dla uczniów
i rodziców
|
CEREMONIAŁ SZKOLNY
ZESPOŁU SZKÓŁ
PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W TARNOBRZEGU
1. Właściwa postawa
ucznia w szkole powinna wyrażać się przez:
-
patriotyzm,
-
szacunek dla
symboli narodowych, przez które rozumieć będziemy:
godło, flagę, barwy, sztandar i banderę oraz hymn
narodowy,
-
szacunek dla
symboli szkolnych.
2. Najważniejsze pojęcia
to:
-
patriotyzm – to miłość i
przywiązanie do ojczyzny; również „małej ojczyzny”
-
godło – wizerunek orła
białego zwróconego w prawo ze złotą koroną na głowie,
z dziobem i szponami złotymi, w czerwonym polu.
Heraldyczny znak orła jako godło dynastii państwowej
pojawił się w I połowie XIII w., za rządów Władysława
Łokietka stał się oficjalnym godłem całego państwa; po
odzyskaniu niepodległości w 1919 Sejm przyjął go za herb
państwa. Nowy wizerunek orła został wprowadzony
rozporządzeniem Prezydenta RP
z 1927: oparty na projekcie prof. Z. Kamieńskiego,
wzorowany na godle z czasów Stefana Batorego o kształcie
prawie identycznym z obowiązującym obecnie; po 1945
orzeł podobny do przedwojennego, lecz bez korony
(potwierdzony dekretem z 1955); od 1990 orzeł biały
z koroną. .
-
flaga państwowa RP to
prostokątny płat tkaniny o barwach RP umieszczonych na
maszcie. Stosunek szerokości do długości flagi
przedstawia proporcja 5:8. Flaga składa się
z 2 równoległych pasów równej długości: górny biały a
dolny czerwony. Górny związany jest z orłem herbowym, a
dolny czerwony nawiązuje do barwy pola jego tarczy;
-
hymn państwowy – „Mazurek
Dąbrowskiego”, wprowadzony okólnikiem Ministerstwa
Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 15
października 1926 roku, którego współczesny tekst
literacki i muzyczny zostały określone w ustawie
sejmowej z 31 stycznia 1980 roku
-
ceremoniał szkolny – opis
sposobów przeprowadzania najważniejszych uroczystości
szkolnych z udziałem sztandaru szkoły. To również zbiór
zasad zachowania się młodzieży w trakcie uroczystości
szkolnych.
3. W Polsce nasze symbole państwowe mają
pierwszeństwo przed każdym innym znakiem, np. znakami stowarzyszeń,
miast, organizacji krajowych i międzynarodowych.
-
Miejscem pierwszym
(uprzywilejowanym) jest zawsze prawa strona osoby
stojącej tyłem do budynku lub na prawo od godła, patrząc
od strony godła (tj. kierunek, w którym patrzy orzeł).
Jest to zasada heraldyczna, przeniesiona do protokołu
flagowego, zgodnie z którą prawą stronę tarczy herbowej
określa się z pozycji trzymającego ją niegdyś rycerza.
-
Tradycyjnie godło i flaga pełnią
rolę szczególnych znaków informujących: umieszczone na
lub wewnątrz budynku komunikują, że znajduje się w nim
urząd administracji publicznej, placówka oświaty.
Umieszczone w większej liczbie stają się dekoracją
akcentującą wydarzenie państwowe lub narodowe.
-
Otaczanie symboli RP czcią i
szacunkiem jest prawem i obowiązkiem każdego z nas,
dlatego powinniśmy reagować na wszelkie przejawy braku
czci i szacunku oraz zgłaszać to odpowiednim organom
(np. straży miejskiej, policji).
4. Do najważniejszych symboli szkolnych
będziemy zaliczać:
Sztandar szkoły, który składa się z
prostokątnego płatu tkaniny obszytego złotą frędzlą. Prawa strona jest w
barwach narodowych, jest na niej umieszczone godło państwowe. Na lewej
stronie płata znajdują się barwy szkoły, na tle których znajduje się
napis z nazwą i imieniem szkoły oraz sentencja.
5. Poczet sztandarowy w szkole.
Sztandarem opiekuje się poczet sztandarowy (3
wybranych uczniów) plus dwóch opiekunów nauczycieli. Obok zasadniczego
składu jest wybrany skład „rezerwowy”(również trzech uczniów). Sztandar
uczestniczy w najważniejszych uroczystościach szkolnych oraz poza szkołą
na zaproszenie innych szkół i instytucji. W przypadku, gdy poczet
sztandarowy uczestniczy w uroczystościach pogrzebowych lub ogłoszono
żałobę narodową, sztandar powinien być ozdobiony czarnym kirem.
Podczas dłuższych przemarszów dopuszcza się
możliwość trzymania sztandaru na ramieniu. Jednak przy wchodzeniu na
salę lub plac uroczystości zawsze należy pochylić go do przodu.
Pochylenie sztandaru pod kątem 45º do przodu w pozycji „Baczność”
następuje w następujących sytuacjach:
-
podczas ogłoszenia minuty ciszy
dla uczczenia czyjejś pamięci;
-
podczas wciągania flagi państwowej
na maszt;
-
podczas składania wieńców, kwiatów
i zniczy przez wyznaczone delegacje; na każde polecenie
opuszczenia sztandaru wydane przez księdza lub inną
przemawiającą osobę.
6. Ustala się następujący tekst ślubowania
klas pierwszych:
„My uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych
nr 2 w Tarnobrzegu ślubujemy:
-
Uczciwą,
rzetelną i systematyczną pracą osiągać jak najlepsze
wyniki w nauce i pracy społecznej,
-
Postępować
zgodnie z prawem zawartym w Statucie Szkoły,
-
Nie zawieść
nadziei, zaufania i ambicji naszych nauczycieli,
wychowawców, rodziców i Szkoły,
-
Dbać o honor i
dobro Szkoły, być w pełni jej współgospodarzem,
-
Wykorzystać w
pełni każdą szansę rozwoju Ojczyzny i pomnażania jej
dobra,
-
Być dobrymi
uczniami i Polakami,
-
Tobie Szkoło,
tobie Polsko – ślubujemy”.
7. Chorąży i asysta powinni być ubrani
odświętnie.
Uczeń – ciemny garnitur, biała koszula i krawat
Uczennice – białe bluzki lub ciemne spódnice lub
spodnie
8. Insygnia pocztu sztandarowego:
-
biało-czerwone szarfy przewieszone
przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę
kołnierza, spięte na lewym biodrze,
-
białe rękawiczki.
Insygnia pocztu sztandarowego przechowywane są u
dyrektora szkoły. Całością spraw organizacyjnych pocztu zajmuje się
opiekun pocztu wyznaczony przez dyrektora spośród nauczycieli szkoły.
9. Opis zachowania uczniów w trakcie
oficjalnych uroczystości
Osoba prowadząca uroczystość podaje komendę:
„Baczność”
„Poczet sztandarowy wprowadzić”
– uczniowie bez nakryć głowy, zachowują postawę zasadniczą. Poczet
sztandarowy wchodzi na miejsce uroczystości. Jeśli droga przemarszu jest
wąska, poczet może iść „gęsiego”, przy czym osoba trzymająca sztandar
idzie w środku.
W trakcie przemarszu wszyscy stoją, a sztandar należy pochylić pod kątem
45º do przodu. Poczet zajmuje miejsce po prawej lub lewej
stronie sali, przodem do zgromadzonych
i podnosi sztandar do pionu. Po wprowadzeniu sztandaru, prowadzący
podaje kolejną komendę:
„Do hymnu państwowego” – odśpiewany lub
odtworzony zostaje hymn państwowy, „Mazurek Dąbrowskiego”. W trakcie
hymnu sztandar jest pochylony pod kątem 45º. Po odśpiewaniu
(wysłuchaniu) hymnu prowadzący podaje następną komendę:” Po hymnie”.
Po zakończeniu uroczystości prowadzący podaje
komendę:
„Poczet sztandarowy wyprowadzić.”
Zachowanie młodzieży i czynności pocztu są analogiczne do sytuacji
wprowadzania pocztu do sali.
10. Sposób zachowania pocztu
sztandarowego.
Sztandarem wykonuje się następujące chwyty:
-
„Na ramię”
-
„Prezentuj”
-
„Do nogi”.
-
wykonując chwyt „Na ramię”,
chorąży prawą ręką (pomagając sobie lewą) kładzie
drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45º (w
stosunku do ramienia);
-
wykonując chwyt „Prezentuj”
z położenia „Do nogi”, chorąży podnosi sztandar
prawą ręką pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia.
Następnie lewą ręką chwyta drzewce sztandaru tuż pod
prawą i opuszcza prawą rękę na całej długości, obejmując
dolną część drzewca. Asysta sztandaru w postawie
zasadniczej;
-
wykonując chwyt „Do nogi” z
położenia „Prezentuj” lub z położenia „ Na
ramię”, chorąży przenosi sztandar prawą ręką
(pomagając sobie lewą) do nogi.
-
Chwyt „ Do nogi” wykonuje
się na komendę „ Baczność”;
-
salutowanie sztandarem wykonuje
się z postawy „Prezentuj”, chorąży robi zwrot w
prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód
na odległość jednej stopy i pochyla sztandar w przód do
45º. Po czasie „salutowania” przenosi sztandar do
postawy „Prezentuj”.
|